Som beskrevet i et
andet afsnit, jeg fik, (købte) en del asketræ.
Det eneste jeg kunne opdrive her i nærheden, var et stykke på 4,9 meter, og jeg skulle bruge et
stykke på 5,4 meter. Lidt ærgerligt, men jeg har splejset mange lister sammen under byggeriet, så en fra eller til! Fik savværket til at skære det over på 3,2 meter og så tag det hele herfra.
Hjemme fik jeg det så skåret op i 22 x 50 mm lister. Disse blev så delt igen til 22 x 24. Efter en tur i høvlen endte de med at være 19 x 19 mm. Nogle af dem hav
de stadig en smule bark. Heldigvis passede det med der, hvor radiusen skal være, så det blev ikke synligt.
Alle lister havde en naturlig krumning, som jeg udnyttede ved at lade det være faconen på
skroget.
Jeg byggede en skabelon for at save smiget på 20 cm. Det er meget nemmere at styre på denne måde, selvom det kommer til at tage lidt længere tid.
Måden listerne skal skæres og limes sammen, er ikke ligegyldig. Det er vigtigt at smig og krumning følges ad. Ligger du smiget opad, kan du være uheldig at sammenføjningen springer op. Til sammenlimningen af listerne brugte jeg epoxy blandet op med slibestøv.
Jeg ved ikke om det er bedst at
starte med den indvendige ræling eller udvendig, men jeg følte det rigtige var at starte indvendig. Mål kanoens længde op og marker midten på begge sider. Gør herefter det samme på
rælingen. Den indvendig savede jeg 5 cm for kort i begge ender. Lav en prøve opstilling, så du ved hvilken udfordring du får. Vi var to til denne operation, og jeg vil mene, det var bedre med to mere. Én i hver ende, til at holde rælingen væk fra skroget, så epoxyen blev på listen og ikke alle andre
steder under montagen, én til at justere
midten af rælingen på plads, og én til at sætte spændejern på - og her skal der bruges mange. Jeg havde forventet at kunne lave begge sider med dem jeg har: 12 stk. spændejern og 34 stk. lim klemmer. Dette var lige i underkanten. der var steder som godt kunne bruge et spændejern, så 20 stk. ville nok være passende.
Den udvendige side er meget nemmere at sætte ræling på. Her er det nok at være to.
Jeg lavede en opstilling og målte ud hvor sæderne skulle monteres. Udfra dette startede jeg fra midten og markerede med 30 cm afstand, hvor jeg ville bore huller til montage af rælingen. Undersænk godt, så der senere kan sættes en træprop eller dyvel i hullet.
Smør rælingen ind i epoxy. Start fra
midten. Juster højden ind efter indvendig ræling og sæt en skrue i. Fortsæt med dette ud til hver ende. Husk at sætte spændejern på, mens du arbejder dig derudad.
Til hver liste brugte jeg 60 gram epoxy og 27 gram hærder blandet godt op med slibestøv, så det ikke løber væk fra det, der skal limes. Sørg for at fjerne alt overskuds epoxy med det samme - det giver for meget arbejde bagefter.